Living Hadis dan Strategi Komunikasi Dakwah Pada Osdpodcast “Marriage is Scary”

Authors

  • Amilatun Nasibah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Wardah Akmaliah Rahmat
  • Yenanda Putri Zanuba

DOI:

https://doi.org/10.71247/4nycdh61

Keywords:

hadis, strategi komunikasi dakwah, marriage is scary, living hadis, komunikasi dakwah, kajian keislaman

Abstract

The spread of da'wah through podcasts is increasingly popular among the younger generation, as shown by the OSD Podcast with the theme "Marriage is Scary", which discusses issues related to marriage. The concept of living hadith and da'wah communication strategies were used as analysis tools in this research, which was carried out using descriptive qualitative methods. The research results show that Islamic messages about marriage are conveyed through this podcast in a relaxed and relevant way today, by connecting religious teachings and modern life. The hadith mentioned also fulfills the requirements for the authenticity of the hadith so that it can be used as a guide to life. Positive comments from the audience in the comments column show that living hadith can be used well in digital da'wah on this OSD postcast, so that the audience can understand and increase their insight into religious values ​​in a contextual and interesting way.

References

DAFTAR RUJUKAN

Abdillah Syarda, H. S. (2024). Edukasi pendewasaan usia perkawinandalam mempersiapkan generasi muda untuk pernikahan yang matang. Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian Masyarakat(JIPEMAS), Vol 7, No 3, 601.

Al-Bukhary, A. A. (2006). Shahih Al Bukhariy. Beirut: Dar Al-Kotob Al-ilmiyah.

Al-Hajjaj, A. A.-H. (1995), Shahih Muslim. Kairo: Issa Al-Bab Al Hababi and Co Press.

Al-Mizzi. (1978). Tahdzibul Kamal fi asma ar Rijal. Muassasah al-Risalah.

At-Thahan, M. (1987). Ushul al-Takhrij wa Dirosatu al-Asanid. Riyadh: Maktabah al-Ma'arif.

Ayu Inggi Mubarokah, K. R. (2022). Modernisasi Dakwah Melalui Podcast di Era Digital. Jurnal Al Burhan Staidaf.

De Fleur, M.L., & Ball-Rokeach, S. (1989). Theories of Selective Influence. In Theories of Mass Communication. Longman, 5, 168–201.

Fiorentina, N. (2023). Analisis Respon Audiens Terhadap Konten Gimmick Bodii di Instagram. Magelang: Universitas Tidar.

Firdaus, M. F., Tayo, Y., & Ramdhani, M. (2023). Komunikasi Persuasif Ceo Coffee Shop Dalam Menarik Minat Investor. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(5), 377–385.

Fitri Hardianti, F. Y. (2022). .. Media digital telah menjadi salah satu sarana komunikasi yang paling dominan dalam kehidupan sehari-hari. Transformasi ini tidak hanya mempengaruhi cara individu berinteraksi, tetapi juga memengaruhi cara penyampaian pesan-pesan keagamaan dan sosial. S. Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Teknologi Komunikasi, Vol. 24, 182.

Hafizzullah, F. I. (2021). Living Hadis dalam Konsep Pemahaman Hadis. Thullab: Jurnal Riset Publikasi Mahasiswa, Vol 1, No 1, 6.

Hasbillah, A. U. (2019). Ilmu Living Qur`an-Hadis. Tanggerang: Yayasan Wakaf Darus-Sunnah.

Hidayah, S. (2023). Studi Living Hadis Atas Tradisi Kenduri Bulan Ramadhan Di Padukuhan Sanggrahan Maguwoharjo. Al-Shamela: Journal of Quranic and Hadith Studies, Vol 1, No 2, 147.

Ibnu Akbar Maliki, T. H. (2023). Living Hadis Islam Wasathiyah: Analisis terhadap Konten Dakwah Youtube "Jeda Nulis" habib Ja`far. NIZHAM, Vol 11, No 1, 66.

Ilyas Ba-Yunus, F. A. (1996). Sosiologi Islam: Sebuah Pendekatan, terj. Hamid Ba-Syaib. Bandung: Mizan.

Imron, S. Z. (2013). Model-Model Penelitian Hadis Kontemporer. Yogyakarta: TH Press.

Iqbal, M. (2018). Psikologi Pernikahan: Menyelami Rahasia Pernikahan. Jakarta: Gema Insani.

Kustiawan, W., Diva, D. D. F., Hasanah, M., Napitupulu, U. Z., & Lubis, S. H. (2024). Analisis Ketertarikan Pendengar Terhadap Bentuk Penyiaran Digital Podcast. AZZAHRA: Scientific Journal of Social and Humanities, 2(1), 29–36.

Lidwa. (2010). Ensiklopedi Hadits.

M. Al Qautsar Pratama, M. D. (2023). Trend Podcast Sebagai Media Komunikasi dan Dakwah Masa Kini. ORASI: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, Vol 14, No 2, 165.

Mohd Khairulnazrin Mohd Nasir, M. A. (2021). Trend Kajian Hadis berasaskan Teknologi Maklumat dan Digital: Suatu Sorotan Literatur. Hadis: International Refereed Academic Journal in Hadith Studies, Vol 11, No 22, 772.

Muhammad Fikri Asy`ari, A. R. (2024). Terjebak dalam Standar Tiktok: Tuntutan yang Harus Diwujudkan? (Studi Kasus Tren Marriage is Scary). Jurnal Multidisiplin West Science, Vol 3, No 9, 1442

Muhsinah. (2024). Analisis Peran Dakwah sebagai Alat Transformasi Sosial: Tantangan dan Strategi Komunikasi dalam Konteks Masyarakat Modern. ITTISHAL: Jurnal Komunikasi dan Media, Vol 1, No 1, 160.

Mutmainah. (2023). Memanfaatkan "Podcast" Sebagai Strategi Dakwah Di Era Disrupsi: Analisis Peluang dan Tantangan. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, Vol 6, No 2, 2235.

Muzakky, A. H. (2021). Tradisi Tilik Pada Masyarakat Jawa dalam Sorotan Living Hadis. Substansia: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, Vol 23, No 1, 26.

Nadia, Z. (2020). Living Hadis: Penggunaan Hadis Dalam Ceamah agama di Radio Majlis Tafsir al-Qur`an. Bina`al-Ummah, Vol 15, No 1, 58.

Najwah, N. (2007). Tawaran Metode Dalam Living Sunnah. Yogyakarta: Teras Press.

Nur Azima, I. D. (2023). Podcast sebagai Media Baru Dakwah di Era Digital. Dawatuna: Journal of Communication and Islamin Broadcasting, Vol 3, No 1, 590.

Pratomo, Y. (2022). Jumlah Pendengar Podcast di Indonesia Terbesar Kedua di Dunia. Retrieved from Kompas.com: https://tekno.kompas.com/read/2022/05/17/09000067/jumlah-pendengar-podcast-di-indonesia-terbesar-kedua-di-dunia.

Purnama, M. D. (2024). Penjelasan Dosen Psikologi UNESA Mengenai "Marriage is Scary" dan Cara Mengatasinya.

Rahman, A. (2022). Uji Autentisitas Hadis dan Tela'ah atas Otoritasnya Terhadap Syari'at Islam. Jakarta: Universitas Islam Negeri (UIN) Syarif Hidayatullah.

Rasyid Al Madjid, A. B. (2023). Peran Pemerintah Dan Ulama Terhadap Tinginya AngkaPerceraian Di Kecamatan Stabat Kabupaten Langkat. JSL: Journal Smart Law, Vol 2, No 1, 71.

Rinto, R. G. (2021). One household, two worlds : Differences of perception towards child marriage among adolescent children and adults in Indonesia. The Lancet Regional Health, Vol 8, No 1, 102.

Siddik Firmansyah, M. R. (2023). Hadis dan Media Sosial sebagai Alat Da`wah di Instagram: Study Ilmu Hadis. Istinarah: Riset KEagamaan, Sosial dan Budaya, Vol 5, No 2, 86.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. CV: Alfabeta.

Silvia Riskha Fabriar, A. N. (2022). Podcast: Alternatif Media Dakwah Era Digital. Jurnal An-Nida.

Syafrina, A. E. (2022). Penggunaan Podcaast Sebagai Media Informasi di Kalangan Mahasiswa Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Bhayangkara Jakarta Raya. Jurnal Komunikasi, Masyarakat dan Keamanan, Vol 4, 11.

Ummah, A. H., Khatoni, M. K., & Khairurromadhan, M. (2020). Podcast sebagai strategi dakwah di era digital: Analisis peluang dan tantangan. KOMUNIKE: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, 12(2), 210–234.

Walton, G., Childs, S., & Blenkinsopp, E. (2005). Using mobile technologies to give health students access to learning resources in the UK community setting. Health Information & Libraries Journal, 22, 51–65.

Yusnita, T., Mardliyah, A., Nirwana, T. P., Muslikhah, F. P., Ernawati, E., & Quddus, F. A. (2024). Persuasive Communication: Strategy by Office of Religious Affairs to Prevent Divorce. Proceeding of the International Conference on Multidisciplinary Research for.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Living Hadis dan Strategi Komunikasi Dakwah Pada Osdpodcast “Marriage is Scary”. (2024). Muqaddimah: Jurnal Studi Islam, 15(5), 91-107. https://doi.org/10.71247/4nycdh61